Skip to main content

Topic: Kako početi sa helićima (Read 76307 times) previous topic - next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kako početi sa helićima

Oduvijek se palim na heliće. Ima nešto posebno u njihovom letu, od mlaćenja zraka starog Hueya, zastrašujuće grmljavine "dvastčetvorke" u brisancu do desantnog kočenja s nosom prema zvjezdama i istrčavanju marinaca iz "Crnog jastreba".
Na spomen helikoptera većina starih modelara odmahnut će rukom uz objašnjenje trnovitog puta koji svaki modelar mora proći - "Prvo jedrilice, pa trenažer, pa Cessna, pa Extra 300 pa tek onda počni razmišljati o helićima."
Ja, uvijek najpametniji, prvo kaj sam napravil je – naravno - kupil sam si helića.

[attach=3]

Helići "na daljinski"
Helići "na daljinski" doživjeli su nevjerojatan razvoj u zadnjih desetak godina. U početku su jedva lebdjeli prije pada na gotovo svakom letu, a danas su im vrtoglave 3D akrobacije najmanji problem.
Većina današnjih radio upravljivih helikoptera koristi Bell-Hillerovu metodu kontroliranja nagiba rotora kao što je uostalom slučaj i kod pravih modernih helikoptera. Više o ovoj metodi nekom drugom prilikom.Tu i tamo nađe se i egzotika s tri i više krakova ili bez flybara, uglavnom u „scale“ modelima kako bi vjerno replicirali prave helikoptere.
Snaga se sa motora prenosi na glavni zupčanik koji je vezan na osovinu jednosmjernim ležajem kako bi se osovina mogla okretati i kada motor ne radi.
Za kontrolu nagiba i kuta nosećeg rotora helikoptera koristi se mehanički (mCCPM) ili elektronski (eCCPM) sustav miksanja 3 odvojena kanala. Prvo da razjasnimo CCPM. Većina modelara CCPM miksanje gleda sa stajališta stanice. Ako se koristi CCPM miksanje na stanici onda je helikopter CCPM, a ako se ne koristi onda nije. Sa stajališta kontrolnih površina i mehaničko miksanje putem poluga i elektroničko miksanje putem stanice je CCPM metoda jer do swashplatea dolaze i kolektiv i ciklika, stoga podjela na eCCPM i mCCPM.

mCCPM (Mechanical Cyclic/Collective Pitch Mixing)
[attach=1]
Kod mehaničkog miksanja svaki kanal/servo kontrolira jednu os zakretanja pomoću sustava koljena i poluga. Tako servo za korak (eng. pitch) podiže i spušta cjelokupni swashplate, servo za nagib (eng. Elevator)  naginje swashplate naprijed/nazad, dok servo za krilca (eng. Aileron) naginje swashplate lijevo/desno. Nagib swashplatea se sustavom poluga prenosi na flybar i glavne krakove. Servo motori su za swashplate vezani u 4 točke razmaknute 90° zbog toga ovaj sustav i nazivaju 90° CCPM.

eCCPM (Electronic Cyclic/Collective Pitch Mixing)
[attach=7]
Kod elektroničkog miksanja servo motri su direktno vezani na swashplate i sva tri kanala sudjeluju u pomicanju. Tako za korak sva tri serva podižu/spuštaju swashplate, za nagib Elevator podiže zadnji kraj, dok Pitch i Aileron spuštaju prednji. Za skretanje lijevo/desno Aileron i Pitch svaki podiže/spušta svoju stranu swasplatea i tako ga naginje u jednu stranu. Svaki servo vezan ja za swashplate u jednoj točci, razmaknutoj 120° od prethodne tj. 120° CCPM.
Za eCCPM sustav morate imati stanicu koja podržava ovakav tip miksanja.

Na internetu ćete pronaći dosta diskusija i debata o tome koji je sustav bolji, ali ukratko evo prednosti i mana oba.
Prednosti mehaničkog miksanja su u jednostavnosti podešavanja i većoj otpornosti na padove, jer sva silina udarca ne opterećuje direktno zupčanike servo motora.
Mana je u tome što su potrebni veći okretni momenti na rukama servo motora jer je svaki servo zadužen za svoju os.

Prednosti elektroničkog miksanja su u većoj brzini promjene položaja i slušanja komandi, iako je za dosta ljudi ova razlika neprimjetna i puno njih se neće složiti s ovom tezom. Prednost je i manje pokretnih dijelova sto vodi većoj preciznosti, a ima i manje zazora u sustavu. Kako za svaku os zajedno djeluju 3 serva, manji su i zahtjevi za njihovim momentom.
Mana je kompliciranost podešavanja, a najveći problem je što svaki servo motor, osim naravno onih najskupljih programibilnih, mrvicu odstupa od idealnih parametara. Nikada nećete naći 3 servo motora koji svoj zakretni kut prijeđu linearno i zaustave se u istoj točci  što zbog prijenosnih omjera, što zbog nepreciznosti potenciometara, zazora u zupčanicima, jeftine proizvodnje itd. Razloga je puno. Zbog toga ćete se na vašoj stanici morati dugo igrati s postavkama.
Na engleskom se to zove CCPM interactions i nikada ih se nećete u potpunosti riješiti. Ovaj problem se najviše manifestira prilikom promjene koraka iz punog negativa u puni pozitiv. Ako pažljivo promatrate swashplate primijetiti će te da se, za razliku od mCCPMa, ne diže nivelirano nego uvijek malo zapleše.
Druga mana je da ćete kod težih padova gotovo uvijek uništiti „getribu“ u servo motoru.

Uz sve to danas svi novi modeli (unazad 5 godina) kortiste isključivo elektroničko miksanje.
Pojedini veliki helikopteri nemaju servo motere direktno povezane na swash nego koriste sustav poluga kako bi smanjili sile na servaćima.

Repni rotor
Za okretanje repa koriste se 4 načina.
Prvi je "bez pogona" kod modela s 2 koaksijalna (kontrarotirajuća) rotora gdje se okretni momenti međusobno poništavaju pa repni rotor nije potreban.
Kod jeftinijih modela koriste se manji elektro motori koji su direktno vezani na osovinu repnog rotora. Nedostatak ovog principa je nemogućnost autorotacije jer kad ostanete bez struje za pogon glavnog motora ostanete i bez repa i u tom trenutku helikopter postaje totalno neupravljiv.
Kod srednje velikih modela koristi se pogon remenom koji uzima okretni moment s glavnog zupčanika i remenom ga kroz repnu gredu prenosi na manji zupčanik vezan na repnu osovinu.
Kod velikih modela se koristi koljenasto vratilo (eng. torque tube) koji obavlja istu funkciju kao remen.
Naravno najpouzdanije i najpreciznije je koljenasto vratilo, ali zbog veličine i načine izvedbe pogodan je samo za veće modele.

Šasije
Šasije se izrađuju od tvrde plastike ili karbona u skupljoj varijanti dok su glava i ostatak mehanike od plastike ili zrakoplovni aluminij obrađen CNC strojem.
Izbor pogonskog sustava je širok. Struja, nitro, benzin pa čak i kerozin za turbinom pogonjene monstrume. Možete birati od najmanjih koje slijećete u ruku do najvećih za koje trebate četiri ruke da ga nosite.

200, 450, 500 30, 50, 60 ?!?!?
Podjela helikoptera po klasama vrlo je komplicirana. Umjesto po dužini krakova rotora, što se čini najlogičnije, klasa 500 npr. znači nešto sasvim drugo. Stariji sustav 30, 50, 60, 90 označava kubikažu motora u inčima koji skraćeno pišu bez nule i decimalne točke tako 30 označava zapreminu od 0.30 cci. Ovaj sustav se i dalje koristi za nitro modele. Popularizacijom elektro pogona došao je i sustav označavanja prema oznakama, sada već starih, motora s četkicama (pogledaj prethodni broj Aeronautike). Oba sustava nemaju nikakve veze sa dužinom krakova rotora, ipak u zadnje vrijeme pojedini proizvođači predstavljaju modele baš prema dužini krakova. Općenito su veći modeli stabilniji i mirniji u letu, ali i skuplji.
Kako bi vam olakšao izbor u tablici se nalazi pregled dužine krakova u odnosu na klasu.

Dužina krakaElektro klasaNitro klasaModeli
195 mm200; Sub-Mikro-Gaui Hurricane 200
225 mm300; Mikro-Blade, Hummingbird, Honey Bee
325 mm450; Mini-Trex 450, Mini Titan
425 mm500-Trex 500, Lepton, Logo 10
500 mm550-Hurricane 550, Swift, Logo 500
550 mm-30Swift 550, Hirobo Sceadu 30,
600 mm60050Trex 600, Predator 50, Hirobo Sceadu
660 mm-60Futura, Vigor, Logo 600
700 mm-90FAI/F3C klasa, Hirobo Freya, Predator 90, Synergy
800 mm--Turbinski i benzinski modeli
 
U velikim klasama i modelima za natjecanja u F3C kategoriji i dalje prevladavaju nitro modeli, dok su u manjim klasama gotovo u potpunosti riječ preuzeli elektro modeli zahvaljujući motorima bez četkica i li-po baterijama. Ipak valja napomenuti da elektro modeli viših klasa zahtijevaju veće početno ulaganje zbog skupljih baterija. Cijena jednog "flight packa" za klasu 600 košta oko 2000 Kn 600Kn (pojavom jeftinijih lipo baterija iz Kine cijena je značajno pala), koliko je to litara goriva??
A i zagovornici benzinaca će vam reći da nema ljepšeg zvuka, niti ljepšeg mirisa, u hladnom jutru nakon "pol čuke" smrzavanja i prtljanja dok ne upali.

Kod elektraša snaga se s elektro motora prenosi direktno na glavni zupčanik dok je to kod motora s unutarnjim sagorijevanjem malo kompliciranije.
Elektro modeli nemaju potrebu za „ler“ gasom tj. mogu se gasiti i paliti po potrebi, kod benzinaca nije tako. Benzinski motor uvijek radi i posjeduje tarnu spojku kako bi mogao biti u "leru". Na tarnu spojku je uglavnom spojen zamašnjak tzv. zvono za pokretanje motora skupa sa ventilatorom za hlađenje.

Motori
Motori za helikoptere razlikuju se od motora za avione u nekoliko detalja. Prvenstveno je to veća površina rebara za hlađenje na glavi i drugačijom izvedbom rasplinjača, na kojem je obavezno filtar za zrak. Zbog podizanja prašine tijekom niskog lebdenja heli motori obično koriste filtar za zrak, za razliku od aviona. Osim toga režim rada helikopterskog motora je 90% vremena na punom gasu pa se više troše, i njihov životni vijek je kraći.

Gyro
Osim brzih prstiju za stabilnost helikoptera koriste se i žiroskopi. Svrha žiroskopa je smanjivanje work loada tj. opterećenja pilota. Žiroskop će tako automatski kompenzirati promjene okretnog momenta nosećeg rotora, isto tako kompenzirati će i promjene smjera i jačinu vjetra kako bi rep uvijek ostao u istom položaju.
Prije su se koristili klasični mehanički žiroskopi sa rotirajućim tijelom, ali napretkom elektronike danas su u upotrebi piezo ili silikonski žiroskopi bez pokretnih dijelova.
Osjetljivost na modernim žiroskopima moguće je mjenjati u letu pomoću dodatnog kanala na vašoj stanici. Brzinu okretanja repa (eng. Piro rate) regulirate krajnjim točkama kanala za repni servo (eng. Rudder ATV/ End Points)

Gyro Gain
Gyro Gain ili osjetljivost žiroskopa je upravo to - osjetljivost na akceleraciju. Veći gain znači veću osjetljivost i bržu reakciju, ali isto tako i veću osjetljivost na vibracije. Za veći gain trebate i brži servo ili ćete dobiti mahanje repom (eng. Tail wag).U ovom slučaju žiroskop pošalje komandu repnom servu da se pomakne. Ako on nije dovoljno brz, žiroskop naredi još veći otklon i pretjera u jednom smjeru. Kad servo napokon dođe na zadani otklon žiroskop ga vraća nazad jer ga je previše pomaknuo. Sada isto to napravi u drugom smjeru i umjesto stabilnog helića dobijete veselog peseka. Morate se malo poigrati postavkama kako bi našli svoj "sweet spot".

Flybarless

 Danas su iznimno popularni helikopteri bez flybara tj. sa elektronskim flybarom.
 Što to znači?
 Znači da su mehanički flybar i sustav poluga zamjenili sa žiroskopom. Ovo je bila posljednja revolucija u modelima helikoptera.
 Sada umjesto repnog žiroskopa imate jednu jedinicu sa 3 žiroskopa. Po jednog za svaku os.
 Flybarless donosi niz prednosti u odnosu na mehanički flybar.
 Prvo je jednostavnost glave, koja više ne sadrži "milion" polugica i ležajeva, nema flybar "štange" niti malih lopatica.
 Sve to se moglo iskriviti i potrgati prilikom pada.
 A druga velika prednost je fleksibilnost. Kako smo izbacili mehaniku sve odnose i omjere izmedju poluga sada je moguće podešavati u neizmjenom broju kobinacija.
 Jedan dan možete helić složiti da bude vrlo miran i stabilan, a isto tako jednim klikom ga pretvoriti u divlju 3D mašinu.

Pitch i Throttle curves
Kako su na jednoj palici spojeni kanal za gas i kolektiv ovim krivuljama možete urediti njihove međusobne odnose. Ovih krivulja ima više pa će te tako jednu koristiti za pokretanje rotora tj. kada je palica u najdoljnjem položaju korak će biti -1 i gas na leru dok će te druge krivulje koristiti za akrobacije (eng. Idle Up). Kod akrobacija u najdoljnjem položaju gas će biti na maksimumu, a korak na -11 kako bi mogli letjeti na leđima.

Governor
.. ili po naški ograničivač broja okretaja je gotovo obavezan kod većih benzinskih modela, ali koristi se i kod elektraša. Kod benzinaca njegova uloga je ograničiti broj okretaja motora i rotora kako se oni ne bi oštetili. Prilikom oterećivanja nosećeg rotora ili naglih promjena napadnih kutova motor i rotor možete pre-turirati i tako oštetiti. Sa governerom razdvajate gas i kolektiv sa palice. Od sada će se governor brinuti za konstantnu brzinu vrtnje nosećeg rotora i od vas preuzeti kontrolu gasa motora.

Koji je tvoj prvi helić??
Sada kada ste sve pročitali još uvijek ne znate kako krenuti? Evo par savjeta.
Za one koji nisu sigurni, kupite neki od jeftinijih malih koaksijalaca tipa Co-Co Lama, PicoZ ili sličnu igračku i  letite malo po dnevnom boravku da vidite jeli vam to "guba".

Ako vam se svidi, ili za one koji znaju da će im se svidjeti, možete krenuti putem koji će vas koštati malo više novaca, ali nećete toliko vremena provesti sklapajući i popravljajući Vaš helić. Ovaj put vodi vas postupno od najmanjih i jednostavnijih prema većim helićima. Manji modeli trpe udarce i padove bolje od većih, lakši su za dovesti ponovo u letno stanje i dijelovi su puno jeftiniji.
Preporuka su slijedeći modeli: Blade CP/FP/400, HoneyBee, SoloPro, Blade mcpx i slični . Oni obično dolaze u kompletu sa stanicom i sa 3u1 jedinicom, koja sadrži prijemnik, gyro i regler. Znam da ste vidjeli Walkerine modele, ali neka vas ne privuče odmah povoljna cijena. Elektronika im je slaba strana, a i zbog jeftine plastike vrlo brzo se pojavi dosta "lufta" u glavi i više ne lete dobro.

Slijedeći korak
Dolazimo do ključnog trenutka. Savladali ste osnove letenja i izguštali se na svojem prvom heliću ili odmah želite krenuti od većeg helića. Volite preciznu mehaniku i sami slagati svoj helić?
Sada je vrijeme za nešto ozbiljnije
Gledajte klasu koju si možete priuštiti. Znam da je "veće uvijek bolje", ali računajte da ćete najmanje desetak puta razbiti rotore. Za klasu 450 set rotora je oko 50-70 Kn, dok je već za klasu 550 gotovo 400 Kn. Uz rotore če Vam trebati i "crash kit" i ostatak, što potrošnih, što rezervnih dijelova. Stoga kupite helić koji će te moći letjeti. Nema smisla da Vam žena svakodnevno tupi kako Vaša skupa igračka skuplja prašinu.

U svijetu je jako popularna elektro klasa 450, pogotovo Alignov T-Rex 450 i njegovi klonovi.
Ova klasa uglavnom koristi 3S lipo baterije od 2000 mAh. Dijelova ima u izobilju, lako su nabavljivi (ovo je za nas uvjetno, ali ima puno online dućana koji dostavljaju u Hrvatsku) i što je najbitnije, jeftini su. Od boljih klonova tu su HDX450, CopterX 450 ili Tarot. Alternativa je Thunder Tigerov Mini Titan, također u 450 klasi ili nešto manji Blade 400 i slični u 400 klasi. Spreman za let, sa svom elektronikom ova klasa košta od 2000 do 3000 Kn.

Ukoliko vam je buđet stvarno ograničen možete početi i sa nekim od jeftinih 450 modela sa HobbyKing-a.
Najjeftiniji kit košta samo 300-njak Kn. Samo imajte na umu da će te dosta stvari morati zamjeniti sa original Align-ovim kako bi vaša nova igračka letjela sigurno i pouzdano.

Korak više i dolazimo do klase 500-550 i skupljih modela. Većina njih leti na 5S ili 6S lipo baterije koje više i nisu tako jeftine.
Najbolji izbor je još uvijek Trex 500. Alternativa je MSH Protos, koji iako dosta lakši i agilniji isto toliko je i nježniji i skuplji za popraviti nakon pada.

Nešto veći je GAUI X5 koji ima sablje do 520 mm. Ima odliča odnos snage i težine, ali možda nije najbolji za početnika.

Ukoliko imate malo izdašniji buđet svakako je najbolji izbor align Trex 550 sa 3GX flybarless jedinicom.
Danas nudi najbolji omjer uloženo - dobiveno. Odličan je za početnike, veliki, miran i stabilan. Kada naučite letjeti može postati ozbiljna akrobatska letjelica.


I za kraj
Iznad klase 500 će te već sasvim sigurno sami znati dovoljno o helikopterima da se odlučite dali želite Predatora 50 ili sličnog benzinca ili prelazite u natjecanja i F3C kategoriju 90 i ozbiljnog letenja.

Kako god odlučili svakako se uključite na forume specijalizirane za nas heli frikove.
Posljednji model:
Sin V1: tezina: 7500 g, raspon: 70 cm, gorivo:mlijeko, kapacitet rezervoara: sve veci, izdrzljivost: 0-24

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #1
evo baš jedna prava tema, i ja sam jedan od frikova za te heliće pa me zanima šta kažete na to , jer mislim se kupit krajem godine t-rex-a 600 (električnog), i od dijelova koji bi bili po vašem mišljenju dobri za kupit a da nisu high end cijena..  ;D

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #2
Ovak nekaj?  :D :D

Jel to planiras 600-tku za prvi helic?
Posljednji model:
Sin V1: tezina: 7500 g, raspon: 70 cm, gorivo:mlijeko, kapacitet rezervoara: sve veci, izdrzljivost: 0-24

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #3
ja mislim da piše t-rex 600 esp sad nznm ima li kakve razlike izmedu tog esp i tog sto si ti stavia, inace vozia san prije neki kao sobni pa ovo mislim se kupit, sta ti kazes  :-\

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #4
Ako imas love za tako veliki helic, super potez.
Lakse se naucis na velikom helicu.
Ako nemas love, letit ces ga jednom 30 sekundi i nikad vise :)
Posljednji model:
Sin V1: tezina: 7500 g, raspon: 70 cm, gorivo:mlijeko, kapacitet rezervoara: sve veci, izdrzljivost: 0-24

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #5
Josip !
svaka čast tvom entuzijazmu !!!
Potpuno te shvačam ,ali daj malo oladi ! čovječe vani je -11 i nitko živ ne leti a kamoli podešava još k tome nitro helič !!!
Strpi se da malo zatopli !
Sad imaš vremena proučavati mehaniku,teoriju o letenju i dr...
A kad se prvi put vidimo na livadi i podignemo tvoj helič ,onda češ znati o čemu ti govorim !
Pozdrav,Robert

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #6
ok robi! al mislim da znas kak nam je!!!strpit cemo se a sta cemo drugo,vec neznamo ni sami sta da citamo i proucavamo i mehaniku i sve,ali uvijek se nade nesto novo sta nismo znali ovaj  flyFreak  forum nam je jako pomogao to jest ljudi koji su na njemu.Zato hvala svima!!!! :)       pozzzz

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #7
Sorry, evo kao početniku ovaj text je zaista o.k. i hvala na velikom trudu. Naime imam samo nekoliko pitanja koje ste vjerovatno čuli bar tisuću puta. Kao početnik htjedoh kupiti sebi i malome elektrohelić polovni medjutim bune me neke cjene. Naime kit izvedba HK500 GT U Hobbykingu je 99 usd, jednostavno me zanima uz sve one druge djelove dođe me jeftinije naručiti ga,te uz vašu pomoć složiti,nego kupiti polovni? E da nemojte se ljutiti na mene ako sam falio stranicu, ako sam pogriješio u pitanju, ako su ovo već pitali (zaista se izvinjavam ovo mi je prvi forum)
Srdaćan pozzz svima

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #8
Kolko para tolko muzike kao i u svemu drugom.
Ako dodaš poštarinu, carinu, PDV na sve onda više nije 99$.
I to je cijena bez motora i reglera.
O tome heliću je već puno napisano i zaključak je otprilike: svaki put kad ga razbiješ zamijeni dijelove sa originalnim align dijelovima, da bi na kraju imao originalni T-rex.
Čini se da nešto sa kvalitetom al legure koju koriste nije u redu pa se stvari razletavaju, ležajevi ne traju dugo, osovine nisu ravne ...
Zašto onda odmah ne kupiti pravu stvar?
Outrage Fusion 50
Futaba T14SG

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #9
Da, u pravu si, s obzirom da je i naslov ovog foruma KAKO POĆETI S HELIĆIMA  svaki savjet poput ovog tvog je SUPER.
Doduše teško je uopće nešto i pitati s obzirom na vaše znanje, Nemogu reći da je ovaj gore text loš, naprotiv najbolji koji sam pročitao na forumima, ali opet mislim da je to text za ljude koji imaju nekakvo predznanje o helićima (ja tu ne spadam).
Ipak mislim da ču sve skužiti kad kupim helić i kad počme nekakvo spajanje djelova onda ću valda shvatiči ćemu služi serv,pitch, regler (to kužim), itd.itd.
No ipak se iskreno zahvaljujem na odgovoru

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #10
htjeo bi kupit esky belt 450 cp v2,jel mozda netko prodaje nesto takvo slicno?

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #11
Ima nesto stvari tu u oglasniku :)
Posljednji model:
Sin V1: tezina: 7500 g, raspon: 70 cm, gorivo:mlijeko, kapacitet rezervoara: sve veci, izdrzljivost: 0-24

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #12
Pozz hvala ti na svim informacijama ja sam skrozz noob sto se tice tog svega.Tjeo sam se bavit avio modelarstvom al mi nisu bas nest fora avioni mislim ziju,ziju,zid,bum.A ocaravaju me helikopteri pokretnost,brzina...Sad me zanima dali mi je dobar ovaj helikopter Esky Big Lama?Kupio bi si polovnog za jedno 710 kn al je predobar samo neznam kakav je to helic gledo sam video jednom non stop oada dok drugi izvodi akrobacije s njim jedni govore daj e sranje a drugi da bolji nemoze bit pa sam se sjetio ove stranice pa mi sad vi recite nesta dali je on dobar?

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #13
Nije :)
Posljednji model:
Sin V1: tezina: 7500 g, raspon: 70 cm, gorivo:mlijeko, kapacitet rezervoara: sve veci, izdrzljivost: 0-24

Odg: Kako početi sa helićima

Reply #14
Molio bih iskusne helikopteraše da kažu koju riječ o Esky Belt CP V2.
Pokušavam već duže vrijeme prodati isti,a kako još od nikog nisam dobio nijedan odgovor mogu jedino zaključiti da je Belt loš izbor.
Pa ako može netko par riječi o navedenom heliću.