Skip to main content

Topic: Short SkyVan SC 7 - 185cm - balsa - build log (Read 59865 times) previous topic - next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Short SkyVan SC 7 - 185cm - balsa - build log

Leteći (zračni kombi), fieldbox...........

Radi se o projektu koji sam započeo početkom godine , a i već je dosta daleko dogurao (premda je po planu avion već trebao biti gotov) i to u balza izvedbi. Za balzu sam se odlučio jer je nekako veći gušt radit s drvetom, ljepše se obrađuje i na kraju ima veći strenght to weight ratio od stiropora naravno ako se pazi gdje što i kako.
Nažalost nisam baš slikao svaku fazu ali više-manje je sve tu.

Okvir(šasija) je izvedena od smrekovih letvica 5x10mm iz jednog komada od početka do kraja. Korištena metoda -  parenja drveta. Poprečne grede su od 5mm balze.
Nisam uspio naći fotku od postolja za landing gear ali je centralna greda smreka, a okolo balza i donja strana plankirana s trvdom balzom 1,5mm.Ipak treba malo čvršće biti radi grubljih slijetanja, a i u tom trenutku nisam bio siguran u kojoj izvedbi će biti landing gear. (kao i puno drugih stvari).
[attach=1]
[attach=2]

E tu sam bacio odluku da ću ipak cijeli trup (ili ti box) presvući sa mekom balzom.
[attach=3]

Dosjed za repni stabilizator - mogućnost demontaže od trupa pomoću dva vijka
[attach=4]

Za repni airfoil sam se ipak odlučio da bude u plank izvedbi od 5mm balze. Kasnije olakšan sa 20mm rupama (cca 20g uštede). Vertikalac i horizontalac ojačani (armirani) sa T spojnicama od smreke 5x5mm (epoxy).
[attach=5]
[attach=6]

Paraleno dok se drvofix suši grije se i epoxy. Na kraju je ipak završilo s lost foam metodom ali je nos uspio iz prve!! 2 sloja 160g rovinga.
[attach=7]

Dva dana kasnije
[attach=8]

I krilo je krenulo, prvo rebro je od aviošpera 3mm, dok su ostala 3mm tj 1,5mm balza zavisno o poziciji. Remenjača - od korijene do motora (5x10mm), a dalje je od 5x5mm. Donja je cijelom širinom(dužinom) 5x5mm.
[attach=10]
[attach=9]

Napomena - nacrt je u originalnoj izvedbi za 45" raspon krila, pa je enlargan na 120" !!!!! (od strane casadebalsa) dok sam se ja odlučio za 85" cca. Kako god preinake u nacrtu su bile nužne, kao što su remenjača (odabir materijala), gustoća rebara........ jer je nacrt proketiran za 45".

Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #1
U međuvremenu pucaju ideje oko ailerona i flapova (plain ili slotted). Ma slotted (isto kao na Šlep kanti).
[attach=1][attach=2]

E sad mi tu nedostaje slikica, a znam da sam slikao s mobom. U međuvremenu sam nabavio novu SD karticu zbog koje sam sve morao kopirati ali neke slike nedostaju? ??? ?!!!!!

Trimanje prednapadne ivice, prilikom plankiranja gornje površine napadna ivica se na nekim mjestima izvitoperila (pošto je od 1,5mm balze), vjerovatno sam prejako stegnuo s pik-trakom. Nište što se ne da ispravit. Skalpel je ujdno služio kao distancer dok se ljepilo ne svrtdne.
[attach=3]

Tu se vidi i wing joiner u izvedbi alu/fiber. Fiber cijev je rađena direktno na alu cijevi zbog preciznosti dosjeda. Neke trikove sam pokupio od Kobca, kao što su VHS traka (zato je cijev crna kao da je od karbona), bušenje rupica da izađe višak smole (i stvarno izlazi) i grijanja. On je koristio grijač od printera dok sam ja najobičniju cekas žicu!! Debljina stijenke je 2,5 - 3 kruga 160g rovinga.
[attach=4]

Od ove faze sam strepio........ napadna ivica
[attach=5]

Ali je na kraju ipak uspjela
[attach=6]
Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #2
"wing joiner u izvedbi alu/fiber" Jel mozes malo objasniti kako si napravio da se fiber ne zaljepi za cijev i koje materijale si koristio?
Sve ovo si odlicno napravio, svaka cast!

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #3
Ova tema ima finih detalja i ide na sticky barem dok se ne dovrši gradnja !  ;)

Alu-fiber joiner: zbog nekog meni nepoznatog razloga, obično se cijev pravi od mekanog materijala, a sam joiner od tvrdog.
Vjerojatno da se joiner ne 'pojede' od opterećenja.

Ja sam obićno za cijevi uzimao mesing, a  joiner od čelika (vanadium šrafcigeri na rasprodaji) ili od karbona sa krajevima omotanim kevlarom.
Imam i neke sa Alu cijevima (F1H zoomer), ali to se razlohalo na prački skoro do neupotrebljivosti...

U današnje vrijeme preporuka je cijev napraviti od kevlara, a joiner od karbona, time se postigne mala težina i najmanje moguće habanje kod upotrebe/letenja/spremanja/rasklapanja.
Prednost karbona prema Alu je ne samo težina i sila loma, nego i činjenica da se Alu savije i onda ga pigaj natrag ako si te sreće...

Damir

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #4
"wing joiner u izvedbi alu/fiber" Jel mozes malo objasniti kako si napravio da se fiber ne zaljepi za cijev i koje materijale si koristio?
Sve ovo si odlicno napravio, svaka cast!


OK, znači upotrijebio sam istu/sličnu metodu kao što je napravio Kobac
http://www.flyfreak.net/motorni-modeli/slep-kanta/45/

Latex rukavice, aluminijska cijev od 8mm (Bauhaus - ne Strojopromet), roving 160g, epoxy smola, vosak, VHS traka, izolir traka, 3M uredski selotep(scotch) i cekas + regulirani ispravljač
Aluminijska cijev je prethodno premazana sa 2 sloja voska za kalupe ali mislim da bi dobar bilo koji carnuba vosak. Početak VHS trake je fiksiran sa 3M selotepom, i namotan naopako** na alu cijev s 1/3 preklapanja po namotu. Na kraju je opet fiksiran s 3M-om. Naravno ne moram ni napomenut da je namotano više od dužine fiber cijevi da ima manevarskog prostora.
** naopako - magnetni sloj je okrenut prema van pošto je druga strana (na koju je nanesen magnetni sloj) zapravo posebna vrsta materijala koji ima dobra klizna svojstva (uz druga)  - bitno zbog naknadnog lakšeg skidanja s alu cijevi.

Roving "premazati" s epoxy smolom - ja to radim na staklenoj površini koja je prethodno zaštićena strech folijom (da ne zaser... staklo). Epoxy smolu ti je najlakše razvući sa plastičnim špahtlom (koji možeš kupit u bilo kojoj Kemoboji ili sl). Preporučeno je tako namočeni roving odvojit i okrenut na drugu stranu pa ponoviš postupak kako bi bio siguran da je 100% epoxy "natrackan".

Savjet za modifikaciju špahtla - novi ima dosta oštri i ne baš obređeni rub. A to nije dobro jer ukoliko takav "srh" uhvati roving lijepo će ti ga raščupat. Rub je potrebno zaoblit prvo sa 240-320 npr, a ksnije sa 1200 šmirglom.

Tako namočeni roving namotat na alu cijev. E sad na promjeru od 8mm je dosta teško namotat 160g roving, a da se ne odmotava. Jednostavno nemam neki savjet. Ja sam npr stavio cijev na roving (koji je ležao na staklenoj površi) i laganini počeo namat. Iz trećeg pokušaja je uspjelo. Sv sreća da sam radio sa 20min smolom pa sam "gladio" roving samo 5 minuta dok nije lagani počeo želirat. Nakon toga bi trebalo stavit stretch foliju (kuhinjsku - tanja je) pa traku ali sam ja direktno namotao izolir traku. Nakon toga se uzme igla ili sl. i izbuši se što je više moguće rupica kako bi izašao višak smole koje uvijek ima.

Zatim sa alu cijev (dio cijevi koji nije natrackan s epoxy/rovingom) pritegao u škripac (vertikalno prema dolje), provukao cekas žicu koja je gore bila fiksirana, a dolje nategnuta pomoću utega (čekić, baterija...). Odokativno sam ju zagrijao na nekih 50C, em da se ubrza polimerizacija em da se alu cijev lagano raširi. Tako jedno 12-14sti cca.
E sad skidanje i nije baš išlo tako lagano ali sam se poslužio s nekim trikovima. Prvo sam vrh cijevi pritegao u škripac, sve zagrijao s fenom i onda kroz cijev pustio FRSOT sprej (cca -40C). Iz trećeg pokušaja se cijev odvojila. Poslije toga se višak VHS trake ukloni iz fiber cijevi (koliko se da) i to je to.
Centralni dio (trup)
[attach=1]

Prvi segment je fiber cijev (u sendviču s letvicama natrackano sa mikrobalonima), nakon toga je aviošper 1,5mm. Tu se vidi i diagonalna upornica (letvica) + s prednje strane ali nije vidljiva od gornjeg planka. U principu tu je najveće opterećenje jel još dolazi motor na krilo!!! Na kraju tih upornica se nalaze M3 matice koje služe za lockanje krila na trup.
[attach=2]
 Zadnji segment je balza 5mm ali zapravo nije bilo potrebno :-\ :-\
[attach=3]
Mislim da negdje imam slike na gmail. Ako nađem naravno uploadat ću ih. Sori ako sam zakomplicirao s pojašnjenjem Nije ni meni lako ;D ;D
Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #5
Ova tema ima finih detalja i ide na sticky barem dok se ne dovrši gradnja !  ;)

Alu-fiber joiner: zbog nekog meni nepoznatog razloga, obično se cijev pravi od mekanog materijala, a sam joiner od tvrdog.
Vjerojatno da se joiner ne 'pojede' od opterećenja.

Ja sam obićno za cijevi uzimao mesing, a  joiner od čelika (vanadium šrafcigeri na rasprodaji) ili od karbona sa krajevima omotanim kevlarom.
Imam i neke sa Alu cijevima (F1H zoomer), ali to se razlohalo na prački skoro do neupotrebljivosti...

U današnje vrijeme preporuka je cijev napraviti od kevlara, a joiner od karbona, time se postigne mala težina i najmanje moguće habanje kod upotrebe/letenja/spremanja/rasklapanja.
Prednost karbona prema Alu je ne samo težina i sila loma, nego i činjenica da se Alu savije i onda ga pigaj natrag ako si te sreće...

Damir

Odlučio sam se za aluminij jel sam vidio da ga i drugi koriste istu metodu, ali stvar je u tome (još ne ne vidi) da SkyVan koristi još i upornice kao npr Piper Cub tako se sila dosta raspodijeli na njih.
Fiber cijev sama po sebi je dosta elastična i vjerujem da ne bi mogla služit kao joiner/remenjača ako se mogu tako izrazit ali je zato "armiranana" s letvicama tj centralni dio s avio šprerom, Sam fiber je više kao piksa.

Crveno označeno - prihvat upornice (konus je od balze, a ispod je šper tako da ima mesa za vijak ili sl.)
[attach=1]
[attach=2]
Upornica se kači na postolje od landing gear-a.
Zeleno označeno - isti princip za nosač motora (dva komada ali se jedan ne vidi iza akumulatora). Znači nutarnji se drži za remenjaču, a vanjski za napadnu ivicu.
Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #6
Dok sam tražio za alu/fiber sam skužio da imam nekih slika i u sent itemsu na gmail-u  :-X :-X :-[ :-[ sa moba direktno.
Prva - [attach=7]
[attach=1][attach=2][attach=3]
[attach=4][attach=5][attach=6]
Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #7
Perfektno , svaka čast na detaljima i odličnoj gradnji  :)  Balza ne odumire !!  ;)
vedro nebo i miran zrak želi vam vukovar

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #8
lijepo... :)

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #9
@tommislav86
Slika nema ali sam zato imao sa strane već se spremno od prije pa sam odvojio 5 minuta.Ionako su one slike bile s moba tako da i nije neka sreća.
Potrebni rekviziti
[attach=1]

Ja sam upotrijebio smrekovu letvicu 5x10mm - zavisno o promjeru cijevi potrebno izmjeniti. Sa svrdlom od 8mm (holz borer) sam izbušio rupu ali ne do kraja. Ajmo reći da sam ju upustio u drvo. Špic od borera je napravio dovoljnu rupu da prođe cekas žica i temperaturni bužir (ne termo bužir!!).
[attach=2]

Cekas žicu provukao kroz cijev i sa svake strane zatvorio sa tako izbušenim letvicama. Terminirano sa luster klemamo ili sl.
[attach=3] [attach=4]

To sve zajedno pritegnuto u škripcu. Kao uteg sam koristio gripcange ali naravno može bilo što poslužit. Poanta utega je zapravo da se cekas žica tek toliko izravno kako ne bi dodirivala stijenke alu cijevi. E sad mogu ići varijacije kao termometar. Meni sad pada na pamet onaj jeftini iz Lidla koji mjeri IN/OUT temperaturu pa sondu za OUT zakeljiš za cijev.
[attach=5]

Ako se dobro sjećam radi se o struji oko 1,2A za 8mm cijev.A sad naravno.....
Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #10
OK skuzio sam! Tnx!
Moram jos jednom pohvaliti projekt stvarno je predobar  :) :) :)

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #11
Stajni trap - relativno trivijalna stvar za ovu veličinu modela, a opet komplicirana. Dva tjedna sam mozgao :-\ :-\ :-\ koju metodu odabrati. Po nacrtu  :-\ je feder žica. Reko dobro, otac mi dao broj od jednog starog suseda, lijepo ja njemu na mail poslao "zmiju" kako bi to trebalo ispigat i zakalit - 120kn??!! Ajd, mala serija pa je i takva cijena + mjesec dana je prebukiran.
Reko dobro, još malo mozganja, crtanja, testiranja i odluka je pala:

PCB - bakar sam odvojio (pohoblao sa skalpelom). Nije mi s dala mućkat solna i peroksid za to malo.
[attach=1] [attach=2]

Sad se ne mogu sjetit tehničkog naziva ali uglavnom ovjes koji se koristi na autoprikolicama npr. Za razliku što nema torzijsku osovinu(ili da gnječi 4 pendreka unutar kutnog profila) ima list takodjer od vitroplasta koji je idealan pošto je i žilav i elastičan (ako sam se dobro izrazio :-\ ).
Alu frame je zapravo U profil 15x15mm poglodan s pilom i turpijom. Piksa na "ruci" je 6mm alu cijev poboltana sa 4mm vijkom. Sama ruka je napravljena od dva sloja međusobno zaljepljenih epoxyem.

Bitan detalj na slici je alu pločica. Naime ruka i opruga su međusobno okomite jedna na drugu te prilikom djelovanja sile ruka "lomi" oprugu. Pošto je raspodjela sile na jako maloj površini probao sam ugradit alu pločicu koja bi tu silu raspodjelila na veću i pokazalo se kao pun pogodak.
Test je bio akumulator od 2,5kg. Dok nije bilo alu pločice pri punom opterećenju vitro je počeo ispuštat nepoželjne zvučne efekte. Nakon dodavanja pločice efekti su nestali. Naravno pravo opterećenje je zapravo duplo manje jel su u pitanju dva kotača - bar što se tiče statičkog 8)
[attach=3]
Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #12
Malo od prošlog vikenda

A ne može bez stirodura... ali rezano modelarskim skalpelom. NIje mi se da jarit ispravljač, cekas..... 8)
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]

Sad slijedi ostakljivanje, pa šmirglanje. Radit ću kalup ali pozitivni.
[attach=4]
Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #13
Još malo detalja iz bliza

Tray za servače i poluga za kormila smjera
[attach=1]
[attach=2]

Centralni poklopac i "stražnja vrata".
[attach=3]

Za maiden ću vrata fiksirat, a kasnije planiram stavit servo. Ujedno ova vanjska poprečna letvica (balza) ide van i dolaze druge dvije pošto smatram da je to ipak prevelik otvor za oracover foliiju. Da ne bi došla u neki flutter ?!
[attach=4]

I jedan detalj..........slotted flap (ne znam zašto me ti flapovi toliko vesele :D :D :D )
[attach=5]


Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250

Odg: SkyVan 185cm - balsa - build log

Reply #14
Malo od zadnja 3 dana. Baš maloprije završio pojačanja na aileronima tako da su krila što se tiče šmirglanja gotova. Ostaje presvlačenje.

Battery tray (više mostić nego ladica al dobro) , 1,5mm šper.
[attach=1]
Test od 2,5kg (inače ide 350g 4Ah 3S)
[attach=2]

Ugrađeno
[attach=6][attach=7]
U principu još nije konačnog oblika. CG će odredit finalnu poziciju, a možda i oblik :-\

Blokade (šelne) za joiner
[attach=3][attach=4][attach=5]

Custom hinge za flapove
[attach=8][attach=9]

Podloga od špera za ušarafit hingove na ailerone
[attach=10]

I to je to za sad. Sljedećih dva tjedna ne planiram u principu ništa posebno radit pošto počinjem s nekim "sitnijim" građevinskim radovima. Eventualno napravit kalupe za poklopce motora ??!!


Futaba 6EX 2,4 , Taranis X9D Plus
SkyWalker 1.68 DIY, Zagi 1,6m, SkyVan SC7 DIY, Mini 250