poceo sam gradit ovo: http://www.ch-forrer.ch/Modellflug/Tipps/Bau1/Bau-Einstieg.htm (http://www.ch-forrer.ch/Modellflug/Tipps/Bau1/Bau-Einstieg.htm)
plan sam isprintao u kopiraoni "anula" na savskom mostu, 120kn me doslo.
evo gotovi zakrivljeni dijelovi.
sljedece su rebra.
nije da se reklamiram ali to isto moja firma isplota u pola cijene. Čisto da modelari ne troše pare na nešto što im ne treba
Plotanje nacrta crno bijelo se nađe za 20-30 kuna po kvadratu.
http://www.kopija-promet.hr/cjenik.html (http://www.kopija-promet.hr/cjenik.html)
Ovi rade za 20 kuna po kvadratu i to je realno. Sve iznad toga je mužnja love žestoka.
Pa nacrt tog tipa nema ni pola posto pokrivenosti.
Inače super plan i uživao sam radeći CUb-a.
No moj je nacrt bio za gumu bez ailerona pa sam ih morao dodati sam. Isto oko 90cm. Stavio sam naravno barn door ailerone.
AUW oko 400 grama s izmjenjenim motorom , batkom i landing gearom. Problem mi je bio što se stalno pri sletanju naginjao na nos, dok nisam pomaknu trap skroz napred.
*http://proming-hch.hr/hr/fotokopiranje/pregled/plotanje_kopiranje_velikih_formata-4
36 kuna A0
35kn kvadrat sam ja platio.
No, ćuo sam od jednog lika da je prinato 10 nacrta za 120 kuna negdje u samoboru. Treba pogledati. To su jeftine cijene.
A ne ono kada mi kaže da je na 80gramski papir , cijena 60-80-100 kuna. Digne mi se kosa na glavi.
Znam da je bed ako nemaš ploter, ali ako imaš i ako je u igri tipa nacrt kao avion, znači sve skupa crne da poklopi 5cm kvadratić u crnoj i sve ostalo bijelo, što je primjer kada sve skupiš potrošio si tinte.... ma joj neću ni računati, ali već jesam zbog struke i ispadne da ne kažem koliko malo.
To je zarada valjda ko zarada s kavom u bircevima x10.
Čisto bahaćenje. Živjela konkurencija i skidanje cijena!
SORRY na offtopic temi!
evo malo slika kako napreduje.
Dobar model.. Već duže vrijeme planiram graditi nešto takvo.. Moram isprintati nacrte pa krenuti u nabavku sirovina.. :)
Objavljuj slike i dalje te kako napreduje gradnja..
Pozdrav!
Materijal za ovaj avion mi je super, skoro ništa ne potrošiš:)
Malo 4-5mm balse za letvice, malo špera, a revra sam radio od 2mm, jedne ploče, a mogao bi ih napraviti valjda za 5-6 komada od jedne ploče 2 mm.
Cijena minimalna.
Jedino na slici ne vidim dihedral?
Kaj je krilo na nacrtu flat?
nema dihedrala ovaj plan, da.
bit ce za akrobacije! :)
izrezao sam elerone, poceo radit trup,
i dodao u krilo komadice za ucvrstit sipke sto podupiru krilo i za zglob elerona.
u nacrtu on za te komadice koristi 2mm sperplocu.
ja toga nemam, koristim ili 4mm obicnu sperplocu ili spojim dva komada balze od po 1mm sa medjusobno okomitim godovima.
cini se dovoljno cvrsto, za rogove na primjer.
Predivno!
Inače scale Piper nema dihedralu, to rade samo na deproncima i slično
Predivno!
Inače scale Piper nema dihedralu, to rade samo na deproncima i slično
Moj ima, po nacrtima! ;)
(http://www.luxuryassetnetwork.com/asset/aircraft/9/2/29/1534aa8640a2771e8ab4cccb99a14c20.jpg)
Full scale Piper nema dihedralu
Letim small scall cub i leti mirnije s njom.
Imam par setova krila. Od deprona ravna i s dihedralom i leti bolje.
Pa ja sam napisao da Piperi u skali nemaju dihedralu. Nisam ja rekao da bolje leti bez dihedrale. MPX radi kao nekakvog "Cuba" bez ailerona itd.
Možeš ti napravit kak hoćeš, ali pravi Piper nema dihedralu i to je to, ak želiš da bude u skali radiš bez :)
Ma iskreno nisam znao da je flat nisam nikada primjetio ;)
Imao sam neki nacrt i radio sam po njemu i ispalo ok.
Malo pretežak, balsa ali zbog krivog setupa i masiv nog landing geara.
kad sam to olakšao, letio je sporo i imao u biti super stall karakterisitke, skoro pa lebdio, s 1000mah batkom letio bi 15 minuta minimalno, laganini.
I onda sam napravio par krila od deprona jer sam jednom malo zakačio travu, popucale gumice na krilu i krilo se potrgala folija malo, mala šteta.
Pa išao napraviti backup ;)
Kad sam probao leti ali nekako ne tako po liniji bi rekao, kao da više bježi, da jače reagira na vjetar, e sad ne znam jel to zbog deprona i oblika krila, isto je profil, ili jer je flat.
Koliko ja znam zbog dihedrale se model pokušava vratiti u vodoravni položaj (po aileron osi).
evo dio trupa.
Koliko ja znam zbog dihedrale se model pokušava vratiti u vodoravni položaj (po aileron osi).
Po uzdužnoj osi.
Dihedrala dakle daje bočnu stabilnost modelu: ako žlimo da nam eleroni imaju bolji učinak, dihedralu treba minimalizirati na 2-3 stupnja. Za male modele, bolje je ostaviti dihedralu jer su jako nemirni.
Ako povećamo dihedralu preko neke vrijednosti, neutralna točka pomoće sa malo unazad, pa onda tako treba i korigirati težište, a time se utiče na letne karakteristike modela.
Slobodnoleteći modeli imaju uglavnom dihedralu u obliku 'uški' i težište dosta nazad (dio uzgona generira se na horz. stab).
Kod primarnih trenera, kakav je i ovaj Piper, težište se najčešće projektira na 1/3 od napadne ivice krila uz razliku kuteva horz.stab. i krila oko 2,5 stupnjeva. Time se postiže dosta povoljan odziv modela na RC komande, tj. nakon malo vježbanja model je jednostavno držati pod kontrolom jednim 'osjećajem za položaj palice'. (Zato su meni motrnjaci dosadni jer rade ono što želiš , kod dobrih jedrilica - nikad ne znaš što je sljedeće :D )
Damir
Da, to bi bila os po kojoj djeluju aileroni :)
Eh sad, ovisi o tipu modela i načinu leta, ne leti isto jedan 3D srednjekrilac s težištem full iza, jedan visokokrilac (trainer), niskokrilac (WWII fighter) itd. (mislim, znam da ti to znaš Damir, samo gnojim jel :D), jet...
Iskreno - meni je sve manje-više zabavno dok se leti k'o da nije tvoj :D
evo jos malo trupa.
evo jos malo trupa.
sve si uradio veoma uredno,
narocito u prednjem dijelu,tu gdje ti nalijeze Krilo na Trup pa kod napadne Ivice krila i izlazne ja ti predlazem Rebro od Spera,
ako ne uradis pokajat ces se vec kod prvih startova,
Pozz, iv
ispod krila idu dva komada spera, naprijed i nazad tocno kako ste rekli.
jos ih nisam stavio, ali budem.
osmirglo sam krilo konacno danas.
blizi se kraju, pocet cu sad polako presvlacit kontrolne povrsine i slagat elektroniku.
jos treba i zaljepit rep i postavit drvene vodilje za push rodove.
Jako lijepo i uredno.
No ovaj firewall mi jako izgleda kao balsa?
Čisto prijedlog, možda neki šper preko toga?
firewall je motor mount?
od 4mm sperploce je to napravljeno, ova trokutasta pojacanja su od balze.
i stranice nosa su od balze.
polako dosta radim, ali ima gresaka..
malo mi ukrivo ide trup, nije se to sve spojilo kako treba.
ali valjda ce bit ok ako rep zaljepim kako treba u odnosu na krila.
ja na 4 mm sper montiram .46 metanol motore i nikad nikakvih problema. do 500 W ekektro ne bi stavljao deblji firewall od 2 mm.
pricam naravno o aviosperu, a obican sper za kuhinje ne bih stavljao nigdje na model, bolje je napraviti balza sper koji ce biti laksi i cvrsci od obicnog spera.
to radim tako da izrezem 3 komada balze s time da su godovi ploce koja ide u sredinu pod 90 stupnjeva u odnosu na vanjske. u pevecu sam jos davno kupio neku traku od stakla u kolutu (mislim da se to zove mata i da se koristi za izradu camaca, spojlera, branika i jos kojecega) koju stavljam izmedju svih plocica balze. sve prvo namazem pet minutnim epoksijem i jakko stisnem. za 15 minuta imam komad spera koji je jako cvrst, a stvar nije preteska. debljina i cvrstoca spera naravno ovisi o debljini balze koja se koristila.
Ma ja sam pitao jel mi je djelovalo kao balsa od 4-5 mm. ja uvijek imam avio šper koji je totalno duge boje i uzorka.
A šperploča ide samo kao ojačanje ispod motora na depronce, naravno kad pri ruci nije neki zgoan ostatak avio špera.
di se nabavlja uopce taj aviosper?
ne treba mi zasad, ali svugdje ga srecem u nacrtima.
trenutno koristim obicni 4mm sper iz bauhausa, ili dva komada 1mm balze spojene zajedno epoxyem.
pazim na okomite godove kad spajam balzu.
leo modeli iz cakovca
Kakve su uopće razlike?
ogromne ;)
rekao je jednom kobac da obicna sperploca nije dovoljno dobra niti da bi se u kutijama od nje transportirao aviosper :)
edit: ovo je taj post
Nabavih veći dio svega samo jedan upit.
Razlika između 4mm obične šperploče i 3mm avio šperploče osim u otprilike 4:1 u cijeni? Potrebna mi je samo za neke dijelove oko kokpita. Da li je bitna razlika u težini, čvrstoći ili to može proći?
...
Šper ploša od skandinavske breze rezane u furnir 0,2mm do 0,5mm ljepljena s ljepilima otpornima na vodu i prešana pod visokim pritiskom je zlato u odnosu na običan šper koji možeš kupiti u Furniru.
Od avio špera se smiju raditi i djelovi za prave letjelice drvene konstrukcije.
Obični šper nije dobar ni za kutiju u kojoj se transportira šper skandinavske breze.
ogromne ;)
Možda nije bilo jasno ali kada se podvuče:
ogromne su razlike.
Običan šper ima 3-4 sloja.
Avio šper ima ih 7-8 vjrovatno i više.
Tanji je a čvršći.
Bušenjem rupa ne dobiva se rupa koja bi se radom šarafa usred vibracija mogla povečati, već čista pravilna rupa.
Mehanički neuporedivo je čvršća.
Ni ja nisam kužio dok je nisam kupio.
Slagao sam jedan kokpit s malo više djelova , isključivo odšperploče za 1600mm avion. nakon što sam sve ispilio od šperploče dobio sam i aviošperploču i onda kako je pisalo u uputstvima napravio je od avio. Razlika u čvrstoći, obradi, ogromna.
Kobac je veoma dobro formulirao razliku izmedju Aviospera i obicnog koji se upotrebljava u gradjevinarstvu-Stolariji,
ne treba zaboraviti na jos jednu vrstu Spera koji se rado upotrebljava u Modelarstvu,
Sper od talijanske Topole,
na mjestima gdje bi Aviosper bio i suvise tezak a Balza ne dovoljno cvrsta veoma je pogodan ovaj Sper,
kod mojih Modela uzimam za plank od Nosa do izlazne ivice Krila ovaj Sper, time dobijem cvrstu i laganu Kutiju sa samo 3 Rebra u kutiji,
na samom Nosu,ispod napadne ivice Krila i ispod izlazne Ivice Krila,
Pozz. Iv
evo jos slika.
nadam se za vikend da ce bit maiden.
skroz mi se iskrivio trup dok sam ga presvlacio.. :(
presvukao sam prvo donju stranu pa onda bocne, gornju jos nisam.
morat cu skidat vjerojatno obje strane i stavljat ponovno.
Jel to folija s HK-a?
Ako je ne čudim se
Dan kada sam naručio foliju iz UK, ne sjećam se koja, prozirna neka, ali nešto skuplja, i poćeo je "peglati" rekao sam si;"a tak treba izgledati prava folija" :D
Ali probaj je zategnuti na nekim mjestima još prije skidanja možda se izravna.
Ja sam je stavljao po redu sa svih strana, i tek toliko nategnuo da stoji, a onda paralelno išao polako sa svih strana u krug.
Zahvalio dvjema dobrim knjigama:
http://www.amazon.com/Airplane-Building-Techniques-Master-Modeler/dp/0911295135 (http://www.amazon.com/Airplane-Building-Techniques-Master-Modeler/dp/0911295135)
[attachimg=1]
http://www.amazon.com/Radio-Control-Airplane-Finishing-Detailing/dp/0911295518/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1341660522&sr=1-1&keywords=radio+control+finishing (http://www.amazon.com/Radio-Control-Airplane-Finishing-Detailing/dp/0911295518/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1341660522&sr=1-1&keywords=radio+control+finishing)
[attachimg=2]
mislim da nije kriva folija, nisam pazio na oblik trupa dok sam je stavljao.
cijeli prednji dio je zarotiran u odnosu na rep (torzija), vjerojatno sam to napravio dok sam stavljao foliju pa je tako i ostalo.
mislim da nije kriva folija, nisam pazio na oblik trupa dok sam je stavljao.
cijeli prednji dio je zarotiran u odnosu na rep (torzija), vjerojatno sam to napravio dok sam stavljao foliju pa je tako i ostalo.
Presvuci ga cijeloga i tek tada dok je Presvlaka jos labava lagano Peglicom zatezati i paziti na koju stranu povlaci
to je samo malo iskustva inace ne bi trebalo biti tesko,
Kvalitet Folije nije presudan,sve zatezu i vuku jednako ako ne pazis,
Pozz, iv
tako sam i napravio ovaj put, prvo sam zaljepio sve tri strane a onda polako zatezao i pazio da ostane ravno.
ali ne svidja mi se to bas, pazio sam dosta dok sam gradio da mi bude ravan rep u odnosu na krila a sad ce mi to ovisit o tome kako mi je folija ispala.
evo jos par slika od maloprije.
ovaj zadnji kotacic mi je najdrazi dio :)
eto ga! AUW 370 grama.
jos mi fali crni marker da nacrtam prozore.
bila je ideja da baterija ide unutra ali nazalost cu je zbog tezista morat naljepit na nos.
veceras na domovinskom je maiden.
bila je ideja da baterija ide unutra ali nazalost cu je zbog tezista morat naljepit na nos.
Skini onaj repni kotač i ostavi samo drljaču, pa možda baterija ide u kabinu. Ako je odnos poluge 1:4, skineš li na repu kotač od 5 grama, 20 grama ide manje na nos modela.
Odnosno, kod dobrog modela treba postiči koncentraciju mase oko težišta, a ne na velikim polugama udaljenim od težišta jer onda model ima sklonost njihanju.
Damir
kako napravim drljacu?
moze samo komad zice?
kako napravim drljacu?
moze samo komad zice?
Skini kotač i onu žicu koja ga veže sa vertikalcem, isto tako ona dva šarafa koji drže kotač za trup i ostavi samo onaj komadić drva na trupu ispod, možeš tu upiknuti i komad žice kao drljaču (u obliku slova 'L' prema unazad
BTW, od čega si napravio 'rogove' na kormilima? Meni to izgleda kao dva sloja balse ? Nema šanse da to ne popusti ...
Damir
vidjet cu jos koliko je tezak taj dio iza i oce pomoc za teziste pa onda mozda stavim zicu.
zao mi je tog kotaca bas mi se svidja.
rogovi su dva sloja balze, okomiti godovi i namazan epoxy izmedju.
zaljepljeno je epoxyem u kormilo.
jucer sam bio na domovinskom ali je jako puhalo pa nisam poletio s njim.
poletio sam danas na Micevcu.
letio sam 15ak minuta s dvije baterije, tri poljetanja.
nema snage ali to mi nije toliko bitno.
ne leti lose, ali je malo cudan.
hoce li bit nekog na domovinskom ovaj tjedan da ga isproba i kaze mi sto bi trebalo popravit?
evo jos jedna slika.
malo sam ga bio razbio pa sam ga danas popravljo i nacrto ove stvari po njemu.
sutra ce u zrak ako nece kisa.